Communicatiebeleid

Het pensioenfonds focust op een goede verbinding met alle deelnemers en wil ervoor zorgen dat ze vertrouwen houden in het fonds.

Optimale klantbediening

Om de tevredenheid over de dienstverlening en communicatie te waarborgen én verder te vergroten, vraagt het pensioenfonds aan deelnemers om feedback te geven wanneer zij telefonisch of per e-mail contact hebben gehad met het pensioenfonds. Extra aandacht gaat uit naar de gewezen deelnemers en dan specifiek naar die deelnemers die richting hun pensioen gaan. Om deze deelnemers te ondersteunen bij het maken van pensioenkeuzes, organiseert het pensioenfonds sinds eind 2020 online pensioenwebinars.

Digitale communicatie

De communicatie wordt zo (kosten)efficiënt mogelijk ingericht. Dit wordt onder andere gerealiseerd door een verder digitalisering van de informatievoorziening. Hiermee bespaart het fonds niet alleen kosten, maar is het ook in staat in kaart te brengen welke vormen van communicatie werken, en welke informatie deelnemers zoeken en raadplegen.

Gewezen deelnemers en gepensioneerden

Het fonds is gesloten en heeft alleen gewezen deelnemers en een groeiende groep gepensioneerden. Zij moeten goed geïnformeerd worden over de (financiële) positie van het pensioenfonds en vertrouwen hebben in het fonds. Om dat te bewerkstelligen moet het pensioenfonds transparant zijn over de doelen en werkzaamheden van het fonds, met herkenbare onderwerpen. Denk hierbij aan uitleg over het beleggingsbeleid, de besturing van het fonds, de risico’s die gelopen worden en welke keuzes het bestuur maakt. Hierbij verliest het pensioenfonds de balans tussen transparantie en informatieoverload niet uit het oog. 

Concreet communicatieplan

Elk jaar maakt het pensioenfonds een communicatiejaarplan. Hierin staan concrete activiteiten die het pensioenfonds dat jaar op communicatiegebied wil uitvoeren. Bij alle communicatie-uitingen houdt het pensioenfonds rekening met wettelijke informatieverplichtingen en streeft zij naar effectieve feedback van haar deelnemers.

bureau